MAMASAUFEE PENGEDAR SAH SHAKLEE SEJAK 2012 - KEKAL AKTIF

Home » , » KALSIUM : PENTING UNTUK WANITA HAMIL

KALSIUM : PENTING UNTUK WANITA HAMIL

Written By Hana Azleen on Monday, 21 April 2014 | 12:00

Assallammualaikum,
Lately asyik entri psl perempuan jer kan. Ok saya janji lepas ni saya buat entri psl lelaki pulak.
This time nk citer pasal preggy women / wanita hamil.

Xperlu lah saya ceritakan proses mcm mana wanita hamil kn. CENCORED hanya untuk yang sudah berkahwin sahaja. Sebenarnya kan benda cencored ni bukan boleh buat wanita hamil malah banyak kebaikan lain. Ops! adakah dibenarkan entri begini? Rasanya tidak lucah. ia hanya ILMU yang ingin dikongsi kan.

Hanya bagi pasangan yang telah sah bernikah.

Ok back to the topic.
Promo Ostematrix Shaklee masih on sehingga 30 April 2014. Maka nya saya nk share cerita pasal kepentingan kalsium untuk wanita hamil.

Kalsium adalah penting untuk pengecutan otot, pengaktifan oosit, membentuk tulang dan gigi yang kuat, pembekuan darah, penghantaran impuls saraf, pengawalaturan degupan jantung, dan keseimbangan bendalir dalam sel. Di Amerika Syarikat, antara 50% ke 75% orang dewasa tidak memperoleh kalsium yang mencukupi dalam diet mereka.Orang dewasa memerlukan antara 1,000 hingga 1,300 mg kalsium dalam diet seharian mereka.

Wanita hamil? Lagi lah memerlukan kalsium ni since usia kandungan 4 bulan, pembentukan organ tubuh bayi dalam kandungan berkembang pesat. Dalam usia kandungan sebegini keperluan kalsium dan juga protein adalah sangat diperlukan seiring dengan bertambahnya usia kehamilan.

Pengalaman saya dulu semasa mengandungkan Saufeerizqy, husband mmg jaga dan suruh minum susu. Saya selalu kena kekejangan kaki bila tidur malam. Preggy mcm biasa lah, cerewet. time pregnant lah xleh terima minum susu. padahal masa xpregnant suka jer minum susu. Ok ape yg saya buat ialah, saya minum susu yg ada flavor mcm susu choclate or susu strawberi... susu strawberi mmg ms xpregnant xkuasa nk minum haih... pelik kn...
1 more thing, ramai yg suh minum susu untuk ibu hamil. Ok saya try beli Anmum masyaallah, xboleh terima langsung rasa die & manis sgt! Minum susu dutch lady jer pon ok.

Walaupun dah minum susu, korang ingat cukup ke keperluan kalsium yang korang dapat... Nay nay nay.... Baca blk fakta di atas k. 1000-1300 mg kalsium diperlukan tau.

Antara makanan yang tinggi kalsium ialah:
1. Sayuran hijau
2. Kekacang
3. Brokoli
4. Keju
5. Yougurt
6. Ikan salmon
7. Buah-buahan kering
8. Bijan 
9. Tauhu
10.Badam

Banyak lagi sebenarnya... anda boleh search google k.sebab lain org lain penerimaan makanan di atas pada diri mereka. Ada yang alergy xleh mkn kekacang, ikan or keju... So kena la cari sumber lain.

Atau...

Boleh cari kalsium dalam bentuk tablet. Ada memang ada. Saya dl doc memang bagi kalsium tablet setiap bulan sepanjang tempoh kehamilan. Masa tuh memang xkenal Shaklee lg. Kalsium Shaklee?

Ok Kalsium Shaklee nama die OSTEMATRIX. Korang kalau nk amalkan makan kalsium dalam bentuk tablet ni korang cari yg lengkap dengan Magnesium dan Vitamin D. Kenapa ek? sebab 3 nutrisi ni memang bekerjasama antara 1 sama lain. Sejak kenal Shaklee dan mengamalkan Ostematirx ni saya xperlukan risau kan lagi keperluan kalsium seharian saya. Yelah kalau nk beli semua mknn yang tinggi kalsium, banyak mana pulak kita nk kena beli kan nak bagi cukup. Fikirkanlah.





Kesan kekurangan kalsium bagi wanita hamil ialah:



1. Kekejangan
Pengambilan kalsium yang secukupnya didapati boleh mengelakkan masalah kekejangan sewaktu proses bersalin. Kekurangan zat itu juga boleh mengakibatkan masalah kesejukan dan kekejangan pada bahagian kaki. Kekejangan yang berlaku itu boleh menganggu emosi ibu selain proses bersalin itu sendiri, komplikasi ini sangat digeruni ibu-ibu hamil.

2. Komplikasi melahirkan anak
Kekurangan pengambilan kalsium atau kealpaan dalam memberi tumpuan terhadap zat kalsium sebenarnya boleh menyebabkan komplikasi semasa meneran saat-saat melahirkan anak. Lebih buruk, kesannya akan berterusan sehingga usia tua.

3. Gigi Rapuh & Berlubang
Saat hamil penting lebihkan pengambilan kalsium agar tulang tetap kuat. Jika bayi kekurangan kalsium, dia akan menyerap dari kalsium ibu. Akibatnya anda akan mudah mengalami keropos tulang atau gigi rapuh jika hamil namun kekurangan kalsium.

4. Risiko Pra-eklampsia
Banyak penyelidikan dan kajian, atau lebih tepat kira-kira 14 kajian yang disenarai dalam Jurnal Persatuan Perubatan Amerika mendapati kalsium yang tidak mencukupi meningkatkan risiko praeklampsia iaitu gejala tekanan darah tinggi.Keadaan itu dikatakan berlaku selepas 20 minggu kehamilan bersama dengan masalah lain. Difahamkan juga pra-eklampsia berpotensi membawa maut bagi ibu dan bayi akibat kenaikan tekanan darah tinggi .

5. Osteoporosis.
Bila tidak mendapat cukup kalsium dari makanan, tubuh akan mengambilnya dari “bank kalsium” pada tangan, kaki dan tulang panjang lainnya. Kekurangan konsumsi kalsium dalam waktu lama akan mengakibatkan tubuh mengambilnya langsung dari tulang-tulang padat. Hal ini mengakibatkan tulang rapuh dan mudah patah (osteoporosis).


Jangan degil tau ibu mengandung/wanita hamil semua... pengambilan kalsium ni bukan bagus untuk anda jer, malah ia bagus untuk tumbesaran bayi anda dalam kandungan.


Best regards,

Hana Azleen
SID 920523
012-2365414
hanna.azleen@gmail.com






0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

About Me

My photo

Assalamualaikum!!! 
Saya Hanna, MamaSaufee. Saya Independent Distributor Shaklee.
Sekiranya anda berminat boleh dptkan Produk Shaklee daripada saya.
Hubungi terus saya:
SMS/Whatsapp/Call : 012 - 236 5414