MAMASAUFEE PENGEDAR SAH SHAKLEE SEJAK 2012 - KEKAL AKTIF

Home » » MIGRAIN : CARA MENGATASINYA

MIGRAIN : CARA MENGATASINYA

Written By Unknown on Monday 28 April 2014 | 08:00

Jangan makan painkiller. rosak buah pinggang nanti.

Assallammualaikum & hye readers yg dikasihi..
Sori sebab 3-4hari xupdate blog nih. Sakit kepala menyerang tetibe. Mungkin migrain sebab teramat sakit sampaikan nk bukak mata pun xboleh. Korang penah kena x sakit kepala macam tuh? Haihhh...
Saya duk telan panadol jer tp xjalan2 sampai lah husband suh mkn B-Complex tapi saya degil xmkn (tah pape jer SID ni tp xnk mkn Bcomplex bila sakit kepala) 

Petang Jumaat stat sakit kepala saya telan panadol 2biji pastu tido, bangun tido masih sakit kepala. malam lepas mandi telan lg 2 biji panadol rehat jap dgn kepala berdenyut2 masih sakit kepala. Bayangkan tido dengan kepala berdenyut2.. Pagi Sabtu baru lah tringat husband suh makan B-Complex, ok saya makan but still after breakfast saya telan panadol 2biji. huhu then tido. 

Apa jadi lepas bangun??

.
.
.
.
.
.
.
.


oh! heaven masih cuti


Alhamdulillah. sakit kepala - kepeningan hilang!
Syukur. barulah boleh menikmati hujung minggu dengan tenang. (xtenang pon sebnanye - closing day dah dekat nih weh!)



Dari Wikipedia 

Sakit kepala yang diberi nama MIGRAIN ini adalah gangguan kronik yang ditandai dengan terjadinya sakit kepala ringan hingga berat yang seringkali berhubungan dengan gejala-gejala sistem saraf otonom.


Migrain dipercaya terjadi sebagai akibat dari gabungan berbagai faktor lingkungan dan genetik.Kira-kira dua-per tiga kasus terjadi pada orang-orang yang sudah berkeluarga. Kadar hormon yang naik-turun juga dapat berpengaruh: migrain sedikit lebih banyak terjadi pada remaja pria daripada wanita sebelum masa puber, namun pada orang dewasa, sekitar dua hingga tiga kali lebih banyak terjadi pada wanita daripada pria. Kecenderungan migrain biasanya berkurang selama masa kehamilan.



Apakah punca MIGRAIN?
Migrain berlaku apabila saluran darah mengembang dan mengecut dengan cepat dan ia sering dikaitkan dengan proses pembengkakan (inflammasi). Punca utama berlakunya migraine ialah:

1) Pemakanan
Pengambilan makanan yang mengandungi monosodium glutamate(MSG), cheese, nitrate, coklat, kekacang, alcohol, dan aspartame boleh menyebabkan migraine kerana ada di antara makanan itu mengandungi tyramine atau phenylethylamin yang boleh bertindak mengembangkan salur darah. Diet yang menurunkan kandungan gula dalam darah, tidak makan atau lambat makan mengikut jadual, serta kerap minum minuman yang mengandungi kafein seperti kopi, teh, Nescafe, coke atau pepsi juga boleh menyebabkan migraine kerana bahan ini juga boleh menyebabkan saluran darah mengembang.

2) Hormon
Bagi perempuan, turun naik hormone estrogen sebelum, semasa dan selepas haid boleh menyebabkan serangan migraine.

3) Cara hidup
Berlakunya pertukaran waktu jaga dan waktu tidur, terlebih atau terkurang tidur juga menyebabkan migraine. Bagi pelajar yang gemar belajar last minit dan mengabaikan makan dan tidur, akan menyebabkan mudah diserang migraine. Pengambilan ubat-ubatan, keturunan, perubahan cuaca, bunyi bising, menonton tv atau memandang skrin computer terlalu lama, stress, tekanan emosi dan merokok juga merupakan punca-punca diserang migraine.


Bagaimanakah cara mengurangkan kesakitan migraine :

♥Mengawal pemakanan harian
♥Mengurangkan stress dengan bersenam
♥Mengamalkan cara hidup teratur
♥Berbaring di tempat gelap dan sunyi sewaktu tanda-tanda awal migraine.
♥Mulakan mandian dari bawah ke atas (kaki, badan, kepala), dengan cara ini mungkin boleh membantu kita mengelakkan diri diserang migraine. 

Pengambilan ubat-ubatan seperti panadol ataupun ponstant hanya mampu mengurangkan kesakitan migraine untuk jangka masa pendek sahaja. Migraine akan kembali menyerang tanpa amalan gaya hidup yang sihat. Tambahan pula, ubat-ubatan penahan sakit mempunyai kandungan dadah yang boleh mendatangkan kesan buruk kepada badan kita untuk jangka masa panjang. Pengambilan ubat-ubatan dengan kandungan dadah yang berlarutan boleh menyebabkan masalah-masalah lain khususnya kepada wanita seperti kesukaran untk mendapatkan zuriat ataupun risiko memperolehi bayi yang tidak sihat/cacat. Sakit kepala yang berlarutan boleh menyebabkan migraine. Jika kita mencapai tahap kritikal migraine ia boleh menyebabkan muntah, pening, cirit-birit serta sensitif kepada bunyi dan cahaya.

Korang nak tahu tak, Shaklee ada tau set untuk migrain. Insyaallah membantu mengatasi masalah migrain mcm saya. Jarang-jarang sakit kepala mcm ni jadi kt saya. Tapi bg yg kronik yg jenis xleh bangun terus tuh lebih baik anda refer dengan doktor yg lebih pakar dan arif.



Ostematrix dan Bcomplex gabungan terbaik untuk sakit MIGRAIN!

Kenapa Ostematrix?
Sebab kandungan kalsiumnya dpt meringankan stress, memperbaiki jantung berdebar, memperbaiki depresi, mood swing dan skait kepala. Magnesium yg terdpt.dlm Ostematrix pula dpt membantu sistem saraf, pengecutan otot dan saraf, menstabilkan denyutan tidak sekata yang sering dihadapi oleh pesakit Migrain.

Apa fungsi B Complex?
B2 & B6 terbukti mengurangkn kesakitan akibat Migrain. Pengambilan Bcomplex juga dpt mengurangkan stress, strok dan depressi.


Spesifik kan? Nak tahu info lanjut psl ostematrix dan bcomplex boleh scroll entri blog saya yg lain. 

#produk Shaklee ni xcuba xtahu keberkesanannya.

#Promo Ostematrix masih on sehingga 30 April 2014. 3 hari jer lagi.
Tanpa promo:                                           Dengan PROMO:

Beli 1 botol RM  61.00                                Beli 6 free 1 RM 366.00
Beli 7 botol RM 427.00



Best regards,
Hana Azleen
SID 920523
012-2365414
hanna.azleen@gmail.com

2 comments:

Popular Posts